Digital Signage – Vad är det?

Interaktiv och storskalig digital signage blir mer populär i affärsvärlden eftersom dynamiskt digitalt innehåll blir mer och mer populärt. Men vad är det och hur kan du få ut det mesta av det? Läs vidare för att lära dig vad digital signage är och hur det kan användas.

Vad är Digital Signage?

Digital skyltning, som ibland kallas ”elektronisk skyltning”, använder visningstekniker som LED-väggar (eller ”videoväggar”), projektion och LCD-skärmar för att visa webbplatser, videor, vägbeskrivningar, restaurangmenyer, marknadsföringsmeddelanden eller digitala bilder i en tydligt sätt.

Digital signage kan användas på offentliga platser, museer, sportarenor, kyrkor, akademiska byggnader, butiker, företagslokaler och restauranger för att hjälpa människor att hitta rätt, skicka meddelanden, marknadsföra produkter och annonsera utanför.

Exempel på digital signage

Digital signage kan användas för att dela information med allmänheten, dela information med anställda eller dela information om produkter för att förbättra kundservice, kampanjer och varumärkeskännedom. Det är ett kraftfullt sätt att förändra hur kunder agerar och fattar beslut, och interaktiva skärmar kan också göra kundupplevelsen bättre.

Nu när du förstår vad digital signage är, här är några av våra favorit sätt att använda den:

Kampanjer

Kampanjer för produkter, tjänster, evenemang och försäljning kan visas på digitala skyltar. Eftersom multimedia skärmar använder video, animation och rörlig grafik, kan annonsörer använda digital skyltning för att visa statiska annonser, demos av produkter eller videorekommendationer. En av de vanligaste platserna att se digital skyltning är i en butik.

Kartor (du är här!)

Människor kan hitta runt i stora organisationer med hjälp av statiska kartor. Men dessa kartor är inte så flexibla som de skulle kunna vara eftersom de måste uppdateras och publiceras på nytt varje gång något ändras. De ger också bara besökarna statisk standardinformation.

Digitala kartor är tillförlitliga, kan användas på många olika sätt och är billiga. Du kan göra ändringar i dina kartor i realtid och använda interaktiva verktyg för att ge kunderna vägbeskrivningar som är skräddarsydda för deras behov.

Leverans av tjänster

Även om pappersmenyer och fasta displayer fortfarande är vanliga kan företag använda digitala displayer för att visa upp sina tjänster på kreativa sätt. Med digital skyltning kan restauranger, salonger, spa, bilverkstäder och fitnessstudior visa växlande innehåll och information på väggar, fönster eller en ljusstark digital skärm.

Inspirerande citat

Digital skyltning behöver inte vara en reklam. Citat från kända personer kan användas för att informera, underhålla och inspirera dina potentiella kunder. Du kan göra din digitala skyltning mer intressant genom att använda motiverande citat. Detta kommer att få dina besökare att må bättre direkt. Inspirerande citat kan användas av platser som gym, hälso- och hälsocenter och öppna kontor för att öka produktiviteten och få platsen att kännas mer välkomnande.

Fördelar med digital signage

Skärmar kan ändras på ett ögonblick

Med digital signage kan skärmar i många butiker belägna i hela landet ändras samtidigt från en avlägsen plats. Om ett företag vill marknadsföra en ny produkt eller tillkännage en kommande försäljning, kan de skapa en ny annons, säker på att det kommer att distribueras på alla sina platser samtidigt med det exakta utseende de vill ha.

Detta är också viktigt för varumärkesändamål, där det är viktigt att upplevelsen i butiken på en plats överensstämmer med de som erbjuds av andra. Utan ett konsekvent system på plats kommer varumärkets identitet att gå vilse i de otaliga beröringspunkterna för kommunikation.

Så även om en av fördelarna med digital signage är förmågan att snabbt implementera nya försäljningar, erbjudanden och produkter, är det också det bästa sättet att hålla ditt varumärke konsekvent på olika platser.

Konceptet fungerar också omvänt. Företag kan snabbt dra erbjudanden helt eller återkalla sina marknadsföringsinsatser utan att gå igenom den långa – och kostsamma – processen för att ta bort traditionella skärmar och skapa nya för att ersätta dem.

Skärmar kan också ändras automatiskt

Företag behöver dock inte utföra dessa förändringar manuellt.

Genom att använda regelbaserad programvara är en av fördelarna med digital signage att du kan programmera dina skärmar för att ändras under dagen. Detta är inte möjligt med traditionella former av skyltar – eller åtminstone inte särskilt bekvämt.

Till exempel använder de flesta restauranger och barer menybrädor för att visa sina priser. Många av dem skulle också dra nytta av att ändra sina priser under morgonpendlingen, lunchtiden och för happy hour.

Detta har lätt att göra med regelbaserad programvara som gör dessa förändringar vid förprogrammerade tider. På liknande sätt erbjuder många återförsäljare specialerbjudanden samma dag varje månad (t.ex. den första dagen i en månad, den första fredagen etc.). Återigen kan skärmar programmeras för att annonsera den försäljningen veckan före eller ändra priser på det datumet.

Regelbaserad programvara kan också användas för att bestämma vilka skärmar som visar vilken typ av innehåll. Så på en detaljhandelsplats kan olika skärmar i hela butiken visa olika annonser för de kommande prisändringarna.

Mer uppmärksamhet från förbipasserande

Fördelarna med digital signage är inte heller begränsade till upplevelsen i butiken. Displayer kan också användas för att locka förbipasserande som annars kan ha gått in i en butik.

Forskning visar även att oväntade riktningsförändringar också kan användas för att uppmana specifika svar. Så medan rörelse är tillräckligt för att få uppmärksamhet, kan man manipulera den på vissa sätt faktiskt påverka människor att gå mot det också.

Större kvarhållningsantal

Målet för många annonser i butiken är bara att få kunder att vidta åtgärder direkt: göra en beställning, göra ett köp eller följa någon annan typ av riktning. Men andra gånger är målet att låta shoppare veta om kommande evenemang-försäljning, kampanjer, uppträdanden i butiken etc. När skärmen använder video är en av fördelarna med digital skyltning att det resulterar i högre återkallelse jämfört med statisk annonser. Ökningen är inte heller någon liten mängd.

Dessutom pratar nästan en-i-fem personer om annonsen de såg på en digital skylt med någon annan och sprider informationen vidare till människor som annars aldrig kan ha känt till den. Nu vet vi att detta beror på kombinationen av visningsrörelse, grafik och innehåll.

Fördelarna är alltså många med digital signage. Det kan vara det perfekta sättet för marknadsföring på ett modernt och enkelt sätt. Att exempelvis integrera digital signage på LED-skärmar, digitala reklamskyltar eller hiss-skärmar är bara början.

Är du eller ditt företag intresserade så kan vi hjälpa till med allt från installation, finansiering och mycket mycket mer. Kontakta oss på Digital Visual Solutions för mer information så ser vi till att ni kommer igång snabbt!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen
Scroll to Top